A mozno je uz cas povedat si nieco o exponometrii na snehu. A hned na zaciatku pripomenut jeden z najdolezitejsich faktov. Ze nie je sneh ako sneh.

Ked sa clovek v lyziarkach na zasnezenom kopci bude tocit okolo vlastnej osi, uvidi sneh zakazdym inak. Inaksi ma sneh vplyv na expoziciu, ak je snimany v protisvetle a uplne inaksi, ked je Slnko za chrbtom. A dalej existuje mnozstvo medzilahlych hodnot.
Vyskusajte si, ze v extremnych pripadoch je lepsie merat svetlo dopadajuce. Sneh ma vacsiu odrazivost ako je myslena priemerna seda (ktora sa simuluje 18% sedou). Tym je pre stanovenie espozicie sposobom merania dopadajuceho svetla tvrdym orieskom.

Okrem toho zaber snimam na viacero expozcnych variant. Expozicny variant +/- jedna tretina EV nema pri negative ziaden vyznam. Mozno+/- 1EV, ale ja skusam az +/- 2EV. Nezvyknem si to ani zapisovat, mam ustaleny zvyk napred exponovat pri nameranej a o uvahu opravenej expozicii, potom – 2EV, nasledne + 2EV.

Treba este zdoraznit, ze pre ziskavanie skusenosti je potrebne vyhodnotenie. Vyhodnotenie ma zmysel, ked sa deje pri standartnych a opakovatelnych podmienkach. Preto nevyskusany film + nevyskusana vyvojka + nevyskusany sposob vyvolavania nemoze nikdy viest k referencnym vysledkom.

Trochu ma zaraza, ako sa porovnavaju upravene skeny s vysledkami zvacenymi na papieri. Ak upravim sken cez krivky, vyuzijem lokalnu upravu kontrastu pomocou viacerych vrstiev, tak potom nemozem hladat taky sposob zvacsovania, ktory toto napodobni. Skenovanie negativu a nasledna uprava dokaze zachranit mnoho pohnojenych negativov. Ale iba vtedy mam spravne nafoteny a spracovany negativ, ked vacsina obrazkov spravne vyjde na papier normalnej gradacie viac menej bez vykryvania.

Sneh moze byt na vyslednom snimku uplne biely (bez detailov), a naopak, v protisvetle i lokalne uplne cierny. Neexistuje univerzalne pravidlo, aky tmavy ma na vyslednom snimku mat. Musi ale vzdy vyzerat uveritelne, aj ked sa miestami nenajdu ziadne detaily. Nieco ako Slnko na fotografii, nehladaj v nom detaily.

Ak uz spominame Slnko, moze sa stat, dlho som to ovsem nevidel, ze Slnko bude na fotografii tmavsie, ako jeho okolie. Nieco, co slovek necaka. Su, alebo snad boli, filmy viac nachylne na jav, ktory sa nazyva solarizacia. Ide o efekt, kedy film na mimoriadne exponovanom mieste strati denzitu. Nech uz sa to vysvetluje akokolvek, film tu vlastnost ma a treba pri foteni pocitat aj s tym.