Je Kodacolor 200 a je Kodak Gold 200. Jeden je lowcost, druhy je spickovy amatersky film.

Je Fuji C200 a je Fujifilm Superia 200. Prvy je ten zly, druhy je konkurencia Goldom.

Kodacolor a C200 by same o sebe neboli najhorsie filmy na svete, keby sa k nim fotograf nespraval macosky. Filmy terba nafotit na jedno nadychnutie a temer okamzite spracovat. Na rozdiel od Goldov a Superii totiz nemaju pri vyrobe zahrnute technologie pre amaterske filmy tak potrebne – latent image keeping, rozne zabrany ovplyvnovania vrstiev medzi sebou, metody na intenzifikaciu farieb a dalsie, ktore robia amterske filmy robustne a ich vysledky ovela krajsie (niekedy krajsie, ako skutocnost).

Dnes uz sa dokonca robustnejsie vyrabaju aj profesionalne filmy. Kedze vysledky porovnavaju ludia, ktori vecer sadaju k vyhulenym televizorom a casopisy kupuju iba vdaka neskutecne sytym obrazkom na titulkach, posledne profesionalne filmy sa tak trosku priblizuju trendu prikraslovania. Portra je film, ktory si od Ektaru vzal pokrocilu separaciu farieb. A aj ked zdaleka nie je tak syta, farby su podavane ovela presnejsie ako predosle profesionalne filmy. Za posledne roky sa totiz spravilo vela aj s podavanim tzv. tercialnych farieb. Tercialne farby su poskaldane vlastne zo vsetkych troch zakladnych farieb. Napr khaki hneda a khaki zelena sa kedysi dali odlisit na fotografii velmi ztazka. Uniformovani ludia casto nariekali.

Medzi dobrym a zlym filmom stoji vela vylepseni. Urcite si spominate na snahu Kodaku o riesenie pletovych tonov cernoskeho obyvatelstva. Nie je to tak davno, ked v USA (domov Kodaku, keby niekto nevedel :) ) v politike dominovali bieli muzi. Ako dochadzalo k spolocenskym zmenam, bolo potrebne vyriesit, aby cernosi nevyzerali v casopisoch ako cierne machule. A preto sa zrodil film Gold.

Lacnejsia amaterska verzia sa dodnes vyraba podobne, ako sa robili filmy v roku 1965. Ba mozno este metodou z predkolubovskej ery.

Nabadam, aby si kazdy zvazil a vyskusal rozdiely medzi napr Portra 160, Gold 200 a Kodacolor 200. Cerstve a dobre vyvolane filmy porovnajte v poltonoch, presnosti a sytosti farieb.

A potom, aby sa nespraval k filmom tak uskostlivo usporne. Pamatajme najma na to, ze film vydrzi vela, ale iba Gold si udrzi latentny obrazok kvalitne niekolko tyzdnov. Mozno mesiacov. Ostatne filmy treba spracovat co najskor po nafoteni prveho policka.