Preco pouzivame pozitívnu chémiu a papier Fujifilm? Dobre pozname iba tie od Fuji, ale hlavne hlavne od Kodaku. Opat plati, s kazdou chemiou ide dosiahnut spickove vysledky. Niektore su vsak vhodne pre strojne spracovanie, ine pre spracovanie v miskach. Tie pre stroje su navrhnute pre tzv. regeneracny system, tie pre misky su klasika – raz zamiesas, spracujes nejake mnozstvo, vylejes.

Chemia pre stroje sa este deli podla tzv. percenta vyuzitelnosti. Percento vyuzitelnosti je pomer medzi teoretickym mnozstvom a realnym mnozstvom spracovaneho papiera. Bezny minilab – t.j. vela malych fotografii za den kedysi dosahoval tuto hodnotu niekde okolo 10%, preto bolo mozne pouzit ekonomicke a modifikovane sady s oznacenim LORR – Low Replenishement Rate. LORR sa pouzvalo s regenetacnou davkou napred 80 ml/m2, neskor dokonca uz iba 54ml/m2. Normalna RA4 a ekvivalenty pouzivali 160 ml/m2.

Na opacnej strane sa pohybuju stroje pre maly pocet velkych fotografii, kde percento vyuzitelnosti nadobuda hodnoty okolo 5% a menej. Chemia sa zvykne oznacovat ako LU – Low Utilitisation a z pochopitelnych dovodov sa regeneracna davka pohybuje okolo 215 ml/m2 s tym, ze ak si laborant zapisuje, kolko fotografii urobil, potom pri klesajucom precente vyuzitelnosti moze (vsetko podla navodu na pouzitie) ist davka az niekde k 400ml/m2. A potom este existuju dalsie postupy, ako udrzat chemiu v perfektnej kondicii.

Dnes sa to uz nerobi ale davnejsie sa pre kontrolu a riedenie kvality chemie pouzivali predexponovane pasiky papiera, ktore sa potom pomocou denzitotmetra porovnavali s jednym vzorovym, v perfektnej chemii vyvolanym…

Chemia je na farebnej fotografii uplne to najlacnejsie – papier, cas laboranta su nepomerne drahsie … Ak v sucasnosti laborant pojme akekolvek podozrenie, mal by chemiu vymenit. Ak totiz chemia nepracuje spravne, moze dojst k prekrizeniu farieb – studene tiene, teple svetla, dokonca k ovela tazsim vadam a to potom nevedie k ziadnemu vysledku ani pri enormnom usili.

Ak mate doma k zvacsovaku maly valcekovy procesor, vhodna je Ra-4 RT/LU, teda chemiu urcena pre Roller Transporter Low Utility, mimoriadne robustna a spolahliva chemia.

A teraz k teme – Kodak papiere su nadherne prave pre svoju nazltlu podlozku. Sucasnik vsak neoceni. Pokial je zlta podlozka (povedmze radsej Ivory) problem, Fuji Pearl, pripadne i lacnejsie CA-cko vychadza podstatne – podstatne lepsie v chemii Fuji Hunt Enviroprint MP. A tych je viacero, ano lisia regeneracnymi davkami, podla toho sa odlisuju i v nazve. My do minilabu pre velke fotografie pouzivame 108-micku.

https://www.fujifilm…4_E17_09-13.pdf

Preco Fuji chemia a Fuji papier? Preco tato kombinacia? Oproti Kodaku, Fuji pouziva chemicke bielidla, tie vsak reuguju spravne iba s papiermi Fujifilm CA.

Ak chcete hladat svoju cestu, nech sa paci, ale kazdy moze mat trosku problem s nejakou nedokonalostou.

Pre ludi, co to chcu iba PRUBNOUT, hodi sa akakolvek chemia, i ta od Tetenalu, Digibase … Ak sa ale ktokolvek odhodla prekonat obavu, ci to bude fungovat, existuje iba jedno riesenie – regeneracny system.