Koncentrat Rodinal-u su iba tri zlozky. Voda, paralen ( :D) a hodne, hodne vela zasady. 200 g hydroxidu na liter koncentratu. Aj pri riedeni 1:50 sa jej dostane do vyvojky 4 gramy. Co bude pre ucely vyvolavania zasadny problem. Nabeh na vysoky zavoj, retikulacia vrstvy pri prudkych zmenach pH, atd.
Rodinal s malym „r“, co je obchodny nazov vyvolavaca, ktory si dobre rozumie s robustnymi 3D krystalikmi tradicnych filmovych vrstiev. Po vyvolani vidno reletivne charakteristicky prejav, prijemne ostry, pritomne zrno – zakladny vyrazovy prostriedok repertera a „poulicneho“ fotografa“. Zavoj v tienoch a zrno vo svetlach nedovoli, aby bolo niekde prazdno („Nemas tam ziadne datily…!!!“). Pritom vyznamne potlacenie plasticity, obrazok posobi ako keby si fotografoval 2D, treti rozmer chyba. A kolko som videl pehavych portretov a zrnitych ceckov …
T-Max s Rodinalom vsak davaju neucesane – nervozne zrno a u ludi ako som ja sposobuju lahku zaludocnu nevolnost.
T-Max filmy maju snad polovicnu hrubku vdaka tvaru a orientacii zrn. Vdaka tomu maju male COC. Zasdnym je ale fakt, ze okolo ostro konciacim okrajom zrna sa sa ohyba svetlo uplne inak, ako okolo tradicnych 3D (alebo tiez kubickych, priestorovych) zrn. Skratka a dobre, zrno je sice mensie, ale je viditelne.
Ina vlastnost T-Max filmov je, ze poskytuju malo kryte negativy. K takej uplnej spokojnosti sa casto jemne prevyvolavali, kde uz teda filmy stracali zo svojich unikatnych vlastnosti. Spravna vyvojka je ta, ktora dava pridanu lokalnu denzitu v podobe zavoja z rekacnych splodin. Tam, kde je viac exponovany film, tam sa spotrebuje viac vyvolavaca a vznikne viac ziaducich splodin, tie sa prejavia ako narast denzity. Ano, podoba sa to na zavojujuce vyvojky. Od vyvojky pre T-Max vsak neocakavas burlivy a necakany ucinok zavoja … Chces jemne vyvazeny, filigransky ucinok. Tak akurat. Ktory vyvolavac bezne dostupny je toho schopny? Je to Hydrochino. Hydrochinon obsiahnuty v beznych vyvojkach nevyvolvaju, nemaju na to potrebne vysoke pH. V D-76 je ucinok hydrochinonu v obcerstvovani vycerpaneho metolu. Az narastom pH D-76 umozni zapojit hydrochinon do vyvolavania. (Sucasna komercna D-76 je osetrena tak, aby k tomuto javiu nedochadzalo, som dokonca presvedceny, ze tam uz hydrochinon ani nie je 😀 . To je rozdiel od Ilford ID11, ktora ma podobne vysledky iba vtedy, ked sa ouzije ako one-shot.) Ked si pozries vyssie uvedenu vyvojku, je tak akurat vyvazena na pH. Akurat zapoji Hydrochinon, siricitan nerozpusta splodiny a zakladne vyvolavanie obstara vlastne ucinnejsi Phenidone. Zasada v nej obsiahuta nema na placate zrno tak devastacne ucinky.

T-Max 100 patri k najostrejsim filmom vobec. Ak nie je zrovna ostrosti kralom.
Aby vynikla jeho ostrost, bude potrebne ho co najpresnejsie exponovat a vyvolat tak akurat. Tak akurat znamena, ze strmost je skor pre kondenzorovy zvacsovak, film bude posobit celkovo ako redsi.
T-Max 100 je film s minimom striebra a k vyuzitiu jeho vsetkych vlastnosti treba specialnych vyvojok. Spominana X-Tol je jednou z nich. Za doma miesane spomeniem azda najlepsiu Crawley FX37:

Siricitan sodny bezvody               60,0 g

Hydrochinon                            5,0 g

Uhlicitan sodny bezvody                5,0 g

Phenidone                              0,5 g

Borax                                  2,5 g

Bromid draselny                        0,5 g

Benzotriazol 1%                        5,0 ml

Voda do                             1000,0 ml

Riedi sa v pomere 1:3

Vyvolavacie casy na https://www.digitalt…s=C&TimeUnits=D

D-76 ide pouzit pri riedeni aspon 1:1, lepsie potom asi 1:3. Pohyb minimalny, treba sa naucit semi-stand.

Ak sa snazim o co najvyssiu ostrost, musim zabudnut na fotografovanie z ruky, musim spravne clonit, idealne potom i predsklopit zrkadlo. Objektivy Summicron na clone 5,6 … Samozrejme na Leica M, teda bez zrkadla.

X-Tol je priamo napisany pre filmy s plochymi krystalmi. Riedit ide rovnako, teda od 1:1 az po 1:3 v prospech ostrosti. Rovnako tak aj menej pohybu.

Ak je zrno prostriedkom pre dosiahnutie ziadaneho efektu, Rodinal je na mieste. Ale urcite nie s T-Max 100. Ja by som tipol, ze najlepsi kombinacia Rodinalu bola s povodnou Agfou 400. Tato kombinacia vsak nejde zopakovat, ani Rodinal uz nie je Rodinalom a Agfa 400 uz nie je TA Agfa 400. Proste, to je iba hladanie strateneho casu.

Rodinal je fajn, ze sa da riedit z koncentratu. Tak to ide rovnako aj s ostrou (a nepatrne zrnitou) HC-110, ktora T-Max 100 neublizi, a dalsich mozno 20 komercnych vyvojok. Poznas vyvojku Tanol? Skus ju s T-Max 100.

Ten paralen je iba nahrada za originalny vyvolavac – Rodinal – podla ktoreho sa vola cela vyvojka. Jeho vlastnosti su odlisne, ale hlavne, tazko sa to porovnava s vysledkami z pred 100 rokmi, aj filmy boli odlisne.

Z dlhej chvile a bez moznosti konfrontacie presnych navazok na internete uvadzanymi sa podarilo vyvolat film, ktoreho vysledky sa mi nepacili. Vedomy si svojich vlastnych chyb, ale uz bez dalsieho zaujmu som zvysok vylial. Mne vtedy stacil ten bozsky pocit, ze to ide.
Zivotnost samozrejme zvysuje pritomnost maleho mnozstva siricitanu, ktoreho vyznam sa po rozriedeni straca.
Cely for je v jemnomnom vyladovani aktivity pomocou hydroxidu, respektive jeho naslednom riedeni vo vode pred pouzitim. Bromidom sa naprava pomerne velka ochota vyvolavat aj to, co exponovane ani nebolo. Niekedy to vadi, inokedy nie.
Nikdy som nemal prilezitost porovnavat tento Parodinal s niektorym pa-Rodinalom, ci pa-R-08.
Vyhodu vsak vidim v nasledovnych skutocnostich:
– paralen 500 v kvalite nikdy neuhne, ved ide o prisne strazeny humanny liek

– cena je mimoriadne priazniva

– vyvojka s jednym vyvolavacom ma urcite bezproblemovy priebeh pracovnej charakteristiky

– vlastnosti sa daju tweakovat dvoma jednoduchymi premennymi: koncentracia paracetamolu a pH pripraveneho pracovneho roztoku

Nevyhody su jasne?

– hydroxid je velmi nebezpecna latka

– treba si vsetko nachystat 24 hod dopredu

– nevyhneme sa pravdepodobne nejakej filtracii

– miesa sa pomerne utrpne, teplota vody na pripravu koncentratu pomaha.

Nemat zasoby inych vyvojok, pustil by som sa do toho.

Rozdrvis 12 paralenov, rozriedis v necelom deci vody, pridas zarovnanu lyzicu siricitanu, kavovu lyzicku hydroxydu a taku spicku noza bromidu. Nechas odstat 24 hodin.

Vyvolavas ako v Rodinale …

Presnejsie by bolo:

Pralalen 500               12 ks

Voda do                    75 ml

Siricitan sodny            20 g *

Hydroxid sodny              8 g

Bromid draselny             1 g **

*  nemusi byt

** nemusi byt, 1 g je hranica horna

Pripadne dosolit, podla chuti :D . To fakt ide.

T-Max filmy poskytuju vseobecne malo kryte filmy, nie ze by ich neslo vyvolat uplne do cierna.
Ak ale bojujes so zrnom (a asi som pochopil zle, ked som vyssie navadzal na jeho zvacsovanie), chyba moze byt aj v expozicii. Na dialku neviem.

 

T-Max moze byt hodne kontrastny :D. Opakujem vsak, ze tento film ma neuveritelne dlhu tzv. lineranu cast pracovnej charakteristiky. To v praxy znamena, ze na film nafotis cely jasovy rozsah, ale nebudes ho vediet pri normalnom kontraste cely vyzvacsovat.

Ja mam ten film rad, ale odporucat je mi ho tazko. Ovela jednoduchsi film je FP4 od Ilfordu, to je radost pozriet, co vsetko dokaze zachranit. Netusim, ako si v laborovani zbehly, ale tento film by mal byt pre teba asi prvou volbou. Odporucil by som Kodak Plus-X, ale ten sa uz roky nevyraba.
 

Skus jednuchy screening. Nafot priemernu, nie prilis kontrastnu scenu na kratky usek filmu s polickami N, N-2, N+2, N+4, ustrihni a vyvolaj podla tabuliek.  Potom to iste urob a vyvolaj v dvojnasobne dlhom case. V podstate by bolo idealne, keby si take dva klipy filmov nefotil v jednom okamihu.
Vyber si take policko, ktore sa ti dobre zvcsuje niekde okolo normalnej gradacie. Vyskusaj aj papier z ineho zdroja. Vyskusaj oba klipy u niekoho ineho. Daj si ich naskenovat … Porovnavaj. Ked sa ti bude darit povedzme exponovat N+2 a zda sa ti, ze vysledok by bol dobry niekde medzi normalnym vyvolvanim a tym dvojnasobnym, vezmi film na sobotny vylet. Nefot vyslovene v tieni, nefot na prudkom slnku, idealna je obloha s velkymi mrakmi. Postav sa nafot vsetko, co vidis z jednho bodu vsetkymi svetovymi stranami. Vyvolaj film overenym sposobom, zvacsuj. pozri, co sa ti podarilo, zamysli sa, preco je to tak, nesnaz sa za kazdu cenu mat detaily v ciernej aj vo svetlach (slnecne skvrny sa normalne na fotografiach vyskytovat nemozu :D ).

Mozno budes mat z toho radost tak, ak ja. Ale ked chcem fotit rodinu a neviem, co ma caka, vzdy svolim neexperimentalnu cestu. Tradicny a osvedceny Tri-X a oblubenu Diafine (ktoru teraz nemam, zato spotrebvavam nadmerne zasoby D-76).

Ak mas pobliz predajcu chmikalii, opras anglictinu astuduj knizku The Darkroom Cookbook, ktora je tu zvasena v pdfku. Pripadne jednu este lebsiu Film Developing Cookbook.

Cim dlhsie vyvolavas negativ, tym su zrna vacsie. Logicky – viditelnejsie. Hlavne tie citlivejsie zrna, teda vacsie uz od vyroby, rastu s predlzovanim vyvolavacieho casu rychlejsie. S predlzovanim casu preto rastie aj kontrast. Ak film podexponujes a do PUSHujes ho vyvolanim, vysledok bude kontrastnejsi a zrno viditelnejsie.

Ked zvacsujes negativ, cierna bodka na pozitive je vlastne diera medzi tmavymi zrnami na negative. Takze pocit z velkosti zrna funguje malinko komplikovanejsie, ako sa na prvy pohlad zda. Nevadi. Stale plati to, co som napisla vyssie.

Ked pridavas na strmosti v pozitivnom procese, zrno nerastie. Nema ako. Negativ ani netusi, co za papier je pod zvacsovakom a ako sa bude jeho strmost ovplyvnovat. Zato zvysovanim kontrastu sa zvysi aj viditelny prejav z rozdielu velkosti (a krytia) zrn. Tak sa moze stat, ze pri makkej gradacii teto rozdiel nevidis a pri tvrdej gradacii je uz pozorovatelny. A zrno je hned na svete.

Ak je to len trosku mozne, vyvolavaj negativ co najviac tak, aby sa dal zvacsovat na normalny papier.
Velke zrno naozaj ide dosiahnut prevolanim negativu a volbou tvrdej gradacie v pozitivnom procese. Z uvedenoho vyplyva, ze vtedy treba exponovat na vyssiu citlivost, prevolat. A vybrat primerane makku scenu. Aby jej vysoka strmost neublizila.

Ako fotit makke, malo kontrastne sceny? Fotografuj, ked je obloha uplne zatiahnuta. V atelieri sviet velkymi difuznymi plochami.
Fotografuj na filmy vyssej citlivosti, filmy s plochymi krystalmi, maly format.