Otazky ohladom zivotnosti fotografii su dost zamotane temy. Nemozno zrovnavat RC fotografie z FOMY z pred 30 rokov s tymi dnesnymi . Ani jednotlive znacky (kde tie kapitalisticke na tom boli lepsie).

Pravda je, ze na striebre sa setri uz aj na papieroch, ale RC papiere – to su tie modernejsie, nie su co sa tyka zivotnosti na tom az tak zle.

Predcasom velke galerie v USA odmietali prijat i CB (teda nie len farebne) fotografie na RC. To sa po case zmenilo. Potom prisli neanalogove sposoby vyroby fotografie ako novinka, galerie popri akceptovani tradicnych (teda aj na RC podlozke) nechceli akceptovat fotografie z Ink-Jet-ov. Dnes akceptuju uz i tie, iba ich zacali nazyvat Gicleé. A tak.

Kazda fotografia vyzaduje nejaku ochranu, pretoze casto zanam prezije (darbivo, ci striebro), neprezije vsak podlozka. Videl som i nepouzitelny Cibachrome – etalon zivotnosti fotografie.

Za uhlavnych nepriatelov zivotnosti treba povazovat:

  • stopy chemikalii po vyrobe papiera (kyseliny, bielidla)
  • stopy chemikalii po spracovani (sirany, siranatny …)
  • samotna podstata – zelaina
  • svetlo, obzvlast UV
  • teplo (13°C a viac)
  • prach a prudenie vzduchu  (abrazia)
  • vlhko (teda pritomnost cloveka)
  • CO2 (pritomnost cloveka)
  • mikroorganizmy (pritomnost zivota na Zemi)
  • kombinacia uvedenych faktorov veduca k hypersynergickemu efektu
  • skodia dokonca intenetove diskusie na tuto temu

Kazdy, co si mysli, ze jeho dielo po jeho smrti musi prezit genracie by mal vyhlada odbornu pomoc. Nie odbornika na archivaciu, ale na dusevne choroby. Samozrejme existuje par vynimiek.

Barytove papiere sa pouzivaju pre svoje caro. Ale i o tom sa da rozpravat, lebo svoje caro maju vsetky tie krasne techniky, ktore padaju do zabudnutia a opat sa vytahuju, co je fajn … Caro ma aj platinotypia (bodaj by nie), a ani ta nema neobmedzenu zivotnost.

:D

Keby ja som chcel naozaj casu nepodliehjuci material, mozno by som sa dal nahovorit na socharcinu. Aj ked, kto vie, ako taka socha vydrzi povedzme 3000 rokov.

Z uvedeneho sa da zhrnut, ze fotografia lepsie odolava zubu casu ak je:

  • v albume z papiera bezo zbytku kyselin
  • v rame pod sklom (UV sklo je to najlepsie), alebo laminovana
  • osvetlena svetlom bez UV
  • v chlade
  • v suchu

Pre kriticke podmienky je v pripade vystavovania farebnej fotografie vyrobenej mokrou cestou vhodne mat v zasobe viacero kopii, ak vystavena fotografia straca na denzite, nahradi sa kopiou z dobre skladovanej zasoby.

Ciernobiela fotografia nie je az taka hakliva.

Ink-jet je haklivy na abraziu, laminacia, ci ochranne sklo je podmienkou.

Termosublimacnej fotografii z kiosku sa radsej vyhnite.

Okamzita fotografia (Polaroid, Instax) patri vzdy do albumu. Existuju vsak exemplare i 50 rokov stare, zazltnute s vyblednutymi farbami, dnesni komzument ma pocit, ze taketo boli uz v dobe vzniku a obdivuju ich RETRO vzhlad.