Nastavenia správneho zobrazenia

Správne zobrazovanie našej stránky predpokladá správne nastavenie prehliadača.

Chrome

Do riadku adresy (address bar) vlož:
chrome://flags/#force-color-profile
V riadku Force color profile zmeň hodnotu „Default“ na hodnotu „sRGB“.
A je to.

Firefox

Pravdepodobne stačí update na najnovšiu verziu samotného prehliadača.

Monitor

O nastavovaní monitora sa napísalo viac, ako o ceste na Mesiac.
Existuje však relatívne jednoduchý spôsob, ako sa aspoň priblížiť k pravde na monitore, keď úplná dokonalosť je otázkou nie jednej tisícky EUR.
Najprv budeš potrebovať „kalibračný“ obrázok, ktorý si stiahneš tu:
http://www.eci.org/_media/downloads/monitor/eci_monitortest_pc.zip
Ak si „Think different“, potom tu:
http://www.eci.org/_media/downloads/monitor/eci_monitortest_mac.sit
Rozbalíš zozipovaný súbor a pravým tlačítkom klikneš na BMP súbor označený vhodným rozlíšením monitora. V kontextovom menu vyberieš príkaz, ktorým zmeníš vybraný obrázok na „pozadie“ displaya.

Pokiaľ prebehlo všetko správne, uvidíš dokonalý obrázok podobný tomuto vpravo.
Upozornenie pre nežňejšiu polovicu obyvateľov planéty: Nie, nie je vporiadku mať na ploche viac ikon ako 5. No nech 20. Stovka ikon na ploche výrazne spomaľuje prácu a je indikátorom potreby návštevy školenia na prácu s osobným počítačom.
Monitor, prípadne ovládač obsahuje nastavovacie prvky, ktorými treba nastaviť postupne:
– neutrálnu šedú najväčšej plochy;
– gamu monitora tak, aby prižmúreným okom zaniklo číslo „2,2“;
– maximálny jas tak, aby v bielom políčku bol iba veľmi jemne viditeľný nápis „ECI“;
– čierny bod (prípadne kontrast) tak, aby v čiernom políčku bol iba jemne viditeľný nápis „ECI“.
Ďalej treba skontrolovať neutrálnosť šedej stupnice, či niektoré políčko očividne neubieha do neočakávanej farby:
Existujú monitory, kde si farebný mangement vykonáva monitor sám. I tu môžeš jemným doladením pomôcť.

Photoshop

Ak si šťastlivec a máš na to, tak je vhodný čas nastaviť správne i toto ohnivko reťazca.
Je potrebné si uvedomiť, že existuje celý rad farebných profilov, z nich dva typy sú pre fotografa triafajúceho farby na monitori i v tlači:
– profily na zariadeniach nezávislé (farebné priestory)
– profily na zariadeniach závislé, teda také, ktoré vznikajú kalibráciou konkrétneho zariadenia.

Profily na zariadeniach nezávislé sa radia do skupín podľa modelu – RGB, CMY, HSL …
Nech už je to akokoľvek neuveriteľné úspešný fotograf sa nikdy nebude zaoberať iným modelom skladania farieb ako RGB. Napríklad CMYK je málo pochopeným modelom, ktorý ak vôbec, tak nepoužíva ani súčasný tlačiar. Vždy totiž vyvstáva otázka – toto konkrétne zariadenie tlači pomocou farieb CMY, CMYK, CcMmYKk, alebo CcMmYKkkRGB? Na tomto všetkom fotografie tlačiť ide. Mnohé zariadenia sú však vyrobené tak, aby spĺňali požiadavky aj grafikov. Grafik je človek, ktorý musí vytlačiť farbu, ktorá sa nedá vytlačiť sútlačou spomínaných farieb, tie sa však dajú simulovať tak, aby pri určitom osvetlení dávali aspoň približne spomínaný tón, prípadne sa takáto farba zázračným spôsobom vyrobí a v tlači sa použije ako tzv priama farba. Áno, vo farbnom modeli RGB to nepôjde. Fotograf má však iné požiadavky, a RGB mu napr požiadavku vernosti farieb splní lepšie, ako použitie CMYK.
Teda RGB. To je model. Ten ale podľa interpretácie farebnej matice čísel delíme na sRGB, AdobeRGB, Wide-Gamut RGB, PhotoRGB, eciRGB …
Tisíce špecializácií – tisíce možností.
sRGB je najpoužívanejší, najstarší a najmenej problematický farebný priestor (profil na zariadení nezávislý), je chudobný na niektoré atraktívne farby, poskytne však oko neunavujúce obrázky, pre dokumentovanie prírody s postačujúcim rozsahom.
Ak je všetko nastavené na sRGB a na monitore dosiahnem uspokojivý výsledok, potom výsledná tlač nemôže nemilo prekvapiť.

POZOR, RIADIME SA OPATRENIAMI:

OP – vstup iba zaočkovaní a po prekonaní COVID:

  • predaj tovaru
  • objednávanie služieb
 

ZÁKLAD – bez obmedzenia:

  • výdaj objednávok zadaných na diaľku

 

 

Ako vyzdvihnúť zakázku objednanú na diaľku?

Prosím, pripravte si číslo zákazky pred vstupom do predajne. Číslo zákazky je buď šesťčíslie, ktoré vám v poznámke pošleme spolu s linkom na stiahnutie skenov (nájdete v e-mailoch), alebo číslo, ktoré dostanete pri objednávaní fotografií (nájdete v e-mailoch).
Do predajne vstupujte po jednom, s prekrytými dýchacími otvormi obvyklý spôsobom. Chráňte nás, aby sme vám mohli poslúžiť aj nabudúce.

Zákazku vám vydáme v pracovné dni medzi 11:00 a 18:00.

 

Ako objednať skenovanie filmu na diaľku?

Do pevnej obálky vložte film a kúsok papiera s mailovou adresou a pokynmi. Obálku nám pošlite poštou, prípadne nám ju vhoďte do schránky osobne.
Film spracujeme, oskenujeme a sken pošleme prostredníctvom úložiska Wetransfer na vašu mailovú adresu. Neposielajte nám, prosím poštou zásielky DOPORUČENE, alebo POISTENÉ.
Zaplatíte pri preberaní filmu, prípadne na dobierku po zaslaní do vybranej expozitúry Zásielkovne (k cene sa pripočíta 4€).

Ako objednať fotografie na diaľku?

Fotografie objednajte zaslaním súborov cez niektoré úložisko, napríklad cez
https://fotosk.wetransfer.com
Alebo ešte lepšie, cez našu aplikáciu:
https://fotosk.inbox.photo/en/

Objednávku môžete zadať aj zaslaním média spolu s pokynmi na našu adresu, prípadne vhodením obálky s médiom a pokynmi do našej schránky.
Fotografie si prídete vyzdvihnúť a zaplatiť na VÝDAJNÉ MIESTO pri dverách našeho obchodu v upravených hodinách.
Fotografie vieme zaslať na dobierku do vybranej expozitúry Zásielkovne (k cene sa pripočíta 4€).