Nastavenia správneho zobrazenia

Správne zobrazovanie našej stránky predpokladá správne nastavenie prehliadača.

Chrome

Do riadku adresy (address bar) vloz:
chrome://flags/#force-color-profile
V riadku Force color profile zmen hodnotu „Default“ na hodnotu „sRGB“.
A je to.

Firefox

Pravdepodobne stačí update na najnovšiu verziu samotného prehliadača.

Monitor

O nastavovaní monitora sa napísalo viac, ako o ceste na Mesiac.
Existuje však relatívne jednoduchý spôsob, ako sa aspoň priblížiť k pravde na monitore, keď úplná dokonalosť je otázkou nie jednej tisícky EUR.
Najprv budeš potrebovať „kalibračný“ obrázok, ktorý si stiahneš tu:
http://www.eci.org/_media/downloads/monitor/eci_monitortest_pc.zip
Ak si „Think different“, potom tu:
http://www.eci.org/_media/downloads/monitor/eci_monitortest_mac.sit
Rozbalíš zozipovaný súbor a pravým tlačítkom klokneš na BMP súbor označený vhodným rozlíšením monitora. V kontextovom menu vyberieš príkaz, ktorým zmeníš vybraný obrázok na „pozadie“ displaya.

Pokial prebehlo vsetko spravne, uvidíš dokonalý obrázok podoný tomuto vpravo.
Upozornenie pre nežnéjšiu polovicu obyvateľov planéty: Nie, nie je vporiadku mať na ploche viac ikon ako 5. No nech 20. Stovka ikon na ploche výrazne spomaľuje prácu a je indikátorom návštevy školenia na prácu s osobným počítačom.
Monitor, prípadne ovládač obsahuje nastavovacie prvky, ktorými treba nastaviť postupne:
 – neutrálnu šedú najväčšej plochy;
– gamu monitora tak, aby prižmúreným okom zaniklo číslo „2,2“;
– maximalny jas tak, aby v bielom políčku bol iba velmi jemne viditelný nápis „ECI“;
– čierny bod (prípadne kontrast) tak, aby v čirnom políčku bol iba jemne viditeľný nápis „ECI“.
Ďalej treba skontorlovať neutrálnosť šedej stupnice, či niektoré políčko očividne neubieha do akejkoľvek farby:
Existujú monitory, kde si farebný mangement vykonáva monitor sám. I tu môžeš jemným doladením pomôcť.

Photoshop

Ak si šťastlivec a máš na to, tak je vhodný čas nastaviť správne i toto ohnivko reťazca.
Je potrebné si uvedomiť, že existuje celý rad farebných profilov, z nich dva typy sú pre fotografa triafajúceho farby na monitori i v tlači:
– profily na zariadenich nezávislé (farebné priestory)
– profily na zariadeniach závislé, teda také, ktoré vznikajú kalibraciou konkrétneho zariadenia.

Profily na zariadeniach nezávislé sa radia do skupín podľa modelu – RGB, CMY, HSL …
Nech už je to akokoľvek neuveriteľné úspešný fotograf sa nikdy nebude zaoberať iným modelom skladania farieb ako RGB. Napríklad CMYK je málo pochopeným modelom, ktorý ak vôbec, tak nepoužíva ani súčasný tlačiar. Vždy totiž vyvstáva otázka – toto konkrétne zariadenie tlači pomocou farieb CMY, CMYK, CcMmYKk, alebo CcMmYKkkRGB? Na tomto všetkom fotografie tlačiť ide. Mnohé zariadenia sú však vyrobené tak, aby spĺňali požiadavky aj grafikov. Grafik je človek, ktorý musí vytlačiť farbu, ktorá sa nedá vytlačiť sútlačou spomínaných farieb, tie sa však dajú simulovať tak, aby pri určitom osvetlení dávali aspoň približne spomínaný tón, prípadne sa takáto farba zázračným spôsobom vyrobí a v tlači sa použije ako tzv priama farba. Áno, vo farbnom modeli RGB to nepôjde. Fotograf má však iné požiadavky, a RGB mu napr požiadavku vernosti farieb splní lepšie, ako použitie CMYK.
Teda RGB. To je model. Ten ale podľa interpretácie farebnej matice čísel delíme na sRGB, AdobeRGB, Wide-Gamut RGB, PhotoRGB, eciRGB …
Tisíce špecializácií – tisíce mozžností.
sRGB je najpoužívanejší, najstarší a najmenej problematický farebný priestor (profil na zariadeni nezávislý), je chudobný na niektoré atraktívne farby, poskytne však oko neunavujúce obrázky, pre dokumentovanie prírody s postačujúcim rozsahom.
Ak je všetko nastavné na sRGB a na monitore dosiahnem uspokojivý výsledok, potom výsledná tlač nemôže nemilo prekvapiť.